fbpx

„Теория за цветовете“ в пейзажна фотография

Color Theory in landscape photography
Дискусията на много фотографски теми има потенциала да се гмурне в много сложни води, засягайки технически и дори математически аспекти, което по-скоро би привлякло някой научен работник, отколкото креативните хора. Теорията за цветовете(или цветова теория) със сигурност е една от тези теми, които бързо могат да излязат извън контрол. Тази статия е за всички пейзажни фотографи, които са по-артистични и прилагат повече цветова теория за да постигнат своите креативни цели.

 

“Когато видях общата картинка, то моя възглед за фотографията се промени коренно…до сега винаги съм бъркал, че тревата е зелена“ —Глен Роуел

Много от последвалите идеи могат да помогнат в това отношение, но те засягат главно пост-процеса, който се изисква за „хващаща окото пейзажна снимка“.

 

Да си остане между нас: Промяна на цветовете за да се създаде хармония

Теория на цветовете в пейзажната фотография 1

Палета с отенъци, които са близко един до друг, на цветовото колело е по-вероятно да изглеждат по-хармонични един към друг. По-наситените цветове изглеждат най-добре, когато покриват малка част от кадъра.

Цветова схема за пейзажна фотография

Повечето пейзажи са облагодетелствани от хармонията в тях – хармония, която придобиват чрез цветове, които си подхождат помежду си. Ако целта ти е да създадеш по-голям контраст, то противоречащи си цветове може да са по-ефективни, но такива ситуации са рядки, но така или иначе да знаем как цветовете си взаимодействат не би могло да ни навреди, но точно обратното. Да хармонизираме цветовете е по-лесно когато го правим с няколко определени отенъци на един цвят и също така когато насителността на кадъра е по-ниска или неутрална. Колкото повече наситеност има даден цвят, толкова повече сила ще има в кадъра, ето защо наситените цветове обикновенно стоят най-добре в малки или тъмни части от кадъра.

Да настроиш наситеността на цветовете е лесно, но да настроиш оттенъците  изисква малко повече внимание и време. Независимо какво може да сте чели в анализи на цветовата хармония, основно има само два типа цветови схеми, които се хармонизират по лесен начин:

1. Цветове, които са близки един до друг. Близките цветове включват тези, които са базирани на един оттенък и комбинациите между съседните цветове като например синьо и лилаво. Всеки оттенък от тези два цвята ще се хармонизира с подобен такъв.

2. Противоположни цветове, които се подчертават един друг. Тези цветове са базирани на оттенъци, които са срещуположни на цветното колело, и се сработват много добре когато попадат в една линия на колелото.

На теория е възможно цветове да изглеждат хармонични когато са много далеч на цветовото колело, но подобни комбинации са много трудни за балансиране, като най-вероятно ще привличат окото на обикновенния човек в няколко посоки наведнъж.

Като цяло, ако главните оттенъци в снимата са свързани чрез един от тези два метода, то най-вероятно цветовете ще са хармонични, но до къде са балансирани зависи от самата снимка, която обработвате. Отново, с по-малко коренно различни оттенъци и с по-малко различни нива на наситеност  ще имате по-голям шанс за естетически хармонична картина.

По-малко е повече: Опростете своята палета за да намалите разсейващите фактори

Професионална фотография пейзаж за статия Цветова Теория

Въпреки че този кадър има относително студена палета от цветове, все още имаше достатъчно топлина и наситеност в определени области за да направи сцената цялостно завършена и текстурите достатъчно изпъкнали. Да опростиш палетата си ти позволява да подчертаеш зиг-заг композицията.

професионална пейзажна фотография софия

Когато голяма гама от нюанси/оттенъци е разпръсната по цялото изображение, най-вероятно те ще се противопоставят и конкурират за внимание в окото на човека. Това ще доведе до една снимка без влияние и въздействие. Една въздействаща фотография представлява някакво качество или елемент, който е ясно разграничен и дърпа окото на наблюдателя. Може да е определена област от кадъра, елемент или пък текстура в определени области. Ето защо да опростим нашата палета означава да премахнем  вниманието от не чак толкова важни елементи, за да могат да изпъкнат важните.

Съвет за обработка: Търсете цветове, които не се повтарят никъде в изображението. Ако има такъв цвят, то се запитайте дали наистина ви е необходим за доброто на кадъра. Този цвят ще изисква внимание, което може да бъде прибавено към нещо по-голямо. Опциите за „премахването“ му могат да бъдат:

• Премахване на наситеността на цвета
• Изместване на нюанса към по-студено
• Затъмняване на областта
• Промяна на цвета, така че да съвпада с останалата част
• Изцяло премахване на елемента

Стремете се към реалистичност: Да обработиш цвета за повече реализъм

Професионална фотография София България

За тази снимка трябваше да бъдат избрани много отделни райони от кадъра за да бъдат избравнени цветовете. Небето например имаше 5 различни малки области, които изглеждаха  неестествено в наситеността си или в оттенъка си.

В опитите си да постигна всяка една от целите, споменати по-горе, трябваше да се вкарат цветове, които попринцип могат да изглеждат неестествено или пък стилово се разминават с моята представа. Понякога усилието да нагласиш някой цвят ще разруши други цветове в кадъра, които вече също трябва да бъдат нагласени, това е често срещан проблем на глобалното обработване на цветовете. Ако това стане, то трябва цвета да се обработи селективно.

Съвет за обработка: Има огромен набор от инструменти за селективна обработка на цветове в Лайтруум, фотошоп или някоя сходна програма. Маските във фотошоп ни дават най-голям контрол върху това какво става в кадъра. Независимо дали сте фенове на маските или не, следните опции могат да ви бъдат полезни при обработка на цветовете:

• HSL панела (Adobe Camera Raw/Lightroom).
• Леър за наситеност/оттенък (Photoshop).
• Леър за наситеност/оттенък настроен на един цвят (Photoshop).
• Curves леър настроен на един цвят (Lightroom and Photoshop).

Лесно е: Намаляване на палетата за повече спокойствие

скално образование планина Рила

За този кадър е употребено само толкова цвят, колкото е необходимо за настроението, което е желано, защото текстурата на атмосферата и масивната планина биха се изгубили в силните цветове.

Теория за цветовете планина Рила

Много наситените цветове могат да направят фотографията трудна за гледане, макар и с добър умисъл, ето защо лимитирането на цветовете и тоновете могат да сподпомогнат за цялостния й характер.

Съвет за обработка: Измерете най-видния и изпъкващ цвят на вашия кадър. Ако измерената стойност попада в сектора на крайността, то автоматично става кандидат за десетурация, особено ако цвета има по-голямо покритие. Пробвайте да десетурирате цвета, после изчакайте известно време и направете нова оценка на кадъра. Казвам това, защото нашите очи се адаптират лесно, което прави трудно оценяването на всеки един цвят.

Полудей: Когато цветовете във фотографията са всичко

Езеро планина Витоша София фотограф

Шарената светлина, която се потдава над това езерце напомни на огнени пламъци, а ярките цветове допринесоха за настроението на тази снимка, всякаш е картина на някой експресионист. Основата на това изображение е цвета, а това позволи на нюансите да имат доста повече въздействие.

Езеро планина Витоша София цветова теория

Понякога фотографията над всичко е изразяване на цвят, отколкото изразяване на форма или текстура. Когато премахнем всички цветове, и съответно се премахна цялата есенция на самата снимка, то този кадър попада в тази категория. Важно е да имаме разграничението на ползване на много цвят за да изглежда по-добре и на това за да изразим дадена идея.

Съвет за обработка: Опитайте се да обърнете снимката в черно и бяло и вижте как ще изглежда, ако снимката е загубила своята сила, то се запитайте кое е най-важното в нея. Колко ясни трябва да са цветовете за да изразят идеята? 

Избутай и дръпни: Изместване на тоновете за по-голяма дълбочина в кадъра

скално образование пейзажна фотография

Дадох на осветената скала по-добро отделяне от по-тъмните области като направих по-тъмните части с по-студено оттенъци.

Цветова теория скално образование пейзажна фотография

Един от най-простите принципи в теорията за цветовете е оптичната тенденция на по-топлите нюанси да имат преимущество над по-студените. Тази тенденция е много близка до ефекта на светлина и сянка, която гласи, че окото е привлечено повече от по-светлите участъци, така ще бъде привлечено и към по-топлите. Следователно е напълно логично да ползваме светлина и топлина за привличане на окото, а със сянка и студенина да отнемане от вниманието на окото, това са зоните, които не представляват голям интерес, но допринасят за цялата сцена. Добавянето на малки оттенъци от цвят в определени области може драматично да афектира влиянието на една снимка, понякога помагайки за определено тонално противопоставяне за да се постигне определена креативна цел. Например, да вкараш студен оттенък в светла област може понякога да помогне за това тази област да се изключи от фокусната точка без да жертваме тонален или естетически контраст.

В повечето случаи обаче, снимките обичайно са благоприятствани от това да имат по-студени сенки и по-топли  светли участъци, защото тези сепарации допълнително разделят тоновете и създават дълбочина. Докато някои фотографии нямат никакво въздействие, защото са претъпкани с цвят, други го нямат защото нямат достатъчно цветова сепарация.

Съвет за обработка: Точно както маслените бои се смесват от различни слоеве, докато се постигне определения ефект, така и чрез маски можем да обработваме цветовете докато постигнем това, което ни допада. Моят специфичен стил на обработка е малко сложен, но ми отнема само около 15 минути за да го демонстрирам. Все пак, пълното обяснение може да очаквате в друг блогпост. Алтернативите включват:


• Split-Toning функцията в Adobe Camera Raw/Lightroom. Този панел може да постигне подобни на моите резултати по прилично лесен път.
• Curves леър който се цели в определени тонове (Lightroom and Photoshop).
• Леър за селективен цвят, който се цели в бялото с жълтеникави оттенъци и черно със синкави отенъци (Photoshop).

Как да направим автоматизиран анализ на цветовата палета в снимката

Всичко става предапликация наречена Adobe Color CC. Ето как работи в най-общи линии:

1. Отворете Adobe Color CC  във вашия браузър и кликнете на опцията “Import Image”.

импорт бутон цветова теория

Апликацията по подразбиране е настроена на “Colorful” мод, като поставя пед кръга на кадъра за да индикира палетата от цветове, които заемат голяма част от площта му.

цветова теория планина Пирин

2. Ако първоначалната селекция изключва някои важни цветове според вас, то просто размърдайте някой от кръговете за да преизчисли палетата. Селектираните цветове трябва да репрезентират разнообразието на нюансите, които са много различни един от друг и също така покриват голяма площ или просто са много наситени. Ти искаш да селектираш твоите доминиращи цветове в кадъра, които може би няма да са тези, които Adobe Color CC е избрал. (Ако мислите, че 5 кръга не са достатъчни за да олицетворят пълната палета във вашия кадър, то може и е редно да намалите цветовете във вашия кадър)

3. После кликнете на“Color Wheel” опцията. Сега същите кръгчета с цветове ще се появят поставени на цветовото колело с връзките помежду им.

цветно колело за цветова схема

Цветовете в близост до ръба на цветовото колело са по-наситени и именно тези са които трябва да оцените по-внимателно и подробно, необходимо е повече внимание. Това, което няма да видите е как цветовете се различават в своята светлосила. Имайте впредвид, че независиомо от самия цвят, светъл или тъмен, ако е наситен кръгчето ще излиза към края на цветовото колело. Казвам това, защото наситените тъмни цветове, които имат много малко въздействие върху фокусната точка биха излязли на ръба, особено ако покриват по-голяма площ от кадъра.

4. Сега преценете пътеките, които цветовете са оформили на колелото. Цветовете близко ли са един до друг ? Падат ли в една линия или поне У-форма?В най-добрия случай вие бихте отговорили с да на тези въпроси, но винаги може да си зададете и още въпроси, свързани с всичко, което казахме по-горе.

5. Ако вашата палета изглежда така всякаш е прекалено разпръсната, опитайте се да ползвате дроп-даун менюто за “Change Color Harmony” отляво за да промените начина, по който се изчисляват палетите, това би ви дало допълнителни възможности за размишления.

цветова хармония за пейзажна фотография

Намерете схемата, която ви предоставя възможно най-малко мърдане между цветните кръгчета на цветовото колело и после вижте какво може да направите за да обработите цветовете по най-добрия начин.

Надявам се тази статия да е била от помощ на повечето професионалисти и начинаещи. Може да разгледате останалата част от блога ми, сигурен съм, че има статии, които биха ви грабнали окото. Може да харесате фейсбук страницата ми и да ме последвате в инстаграм ако оценявате работата ми.

Leave a comment