Разликата между твърди и варио обективи

твърди и варио обективи

През последните години зуум обективите грабнаха сърцата на много професионални фотографи, като по-удобния и разнообразен избор. С качеството, което е предоставено от последното поколение на сензори в ДСЛР апаратите, които доставят невероятно качество дори в тъмни условия при висока ИСО чувствителност, не е чудно, че фотографите предпочитат зуум обективите. Зуум(или варио) обективите също така станаха невероятно остри- повечето, дори и някои китови обективи, са достатъчно рязки за ежедневните нужиди на фотографа, като за черешка стабилизиращите механизми не остават назад, като неутрализират по-голямата част от вибрациите при голямо фокално разстояние. Някои зуум обективи дори достиграт и надминават качеството на твърди обективи на едно и също фокално разстояние. Въпреки това, твърдите обективи не са загубили своята популярност и ефективност. Главните производители на обективи като Канон и Никон не спират да разрастват своето разнообразие от твърди обективи дори и в настоящето. Второстепенните прозиводители на обективи като Сигма и Тамрон пък правят конкуренцията на пазара изключително голяма, произвеждайки някои произведения на съвременната оптика( За референция вижте серията на Сигма „Art“). Благодарение на тази усилена конкуренция, избора между зуум и твърд обектив е по-труден от всякога. В тази статия ще засегнем разликата между зуум и твърдите обективи в детайл.

1) Какво представляват твърдите обективи?

Твърдият обектив е с фиксирано фокално разстояние. Това означава, че такъв обектив има определен ъгъл на визуализация, който не може да бъде променен- освен ако не се движидм физически с фотоапарата в ръце.

Твърдите обективи имат фиксирана дължина, например 50mm. Има различни варианти, между които можем да избираме, от фишай(с огромен ъгъл на визуализация) до съпер теле-фото(с много малък ъгъл на визуализация). Примери за твърди обективи: Nikon 50 f/1.8G, Canon 800mm f/5.6L IS, Sigma 35mm f/1.4.

 

2) Какво представляват варио(зуум) обективите?

Зуум обективът, от друга стана, позволява вариация на визуалния ъгъл. Като завъртим зуум пръстена на обектива, ние задвижваме различните оптични елементи в обектива за да постигнем различен визуален ъгъл. Това означава, че вие може визуално да направите един обект да бъде по-голям, като завърдите зуум пръстена в една посока, или пък да позволите на повече обекти да влязнат в кадъра, като го завъртите на другата страна.

Зуум обективите се определят по тяхните две крайности от най-малка фокална далечина до най-голяма, например 70-200 означава, че най-малкия фокален размер на обектива е 70мм, а най-голямия е 200мм. Такъв обектив може да заеме ролята на 70мм обектив, на 200мм обектив и на всеки друг обектив, който попада между тези две далечини. Също така, зуум обективите могат да имат варираща големина на блендата. На много такива обективи може да видите написано f/3.5-5.6, което представлява различната минимална и максимална бленда при различни фокални далечини. Например, обектив като Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 би имал максимална бленда f/3.5 на най-малката фокална далечина от 18мм, докато най-дългата фокална далечина 55мм ще бъде с бленда f/5,6. От друга страна високият клас професионални зуум обективи имат фиксирана бленда на всяка една фокална дължина(пример: Nikon 24-70 f/2,8). Пример за зуум обективи: Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G VR II, Canon 16-35mm f/2.8L II, Sigma 70-200mm f/2.8.

 

3) Предимства на твърдите обективи

В крайна сметка защо бихме искали фиксирана фокална далечина? Ето няколко предимства на твърдите обективи пред зуум обективите.

3.1) Цена

Много от модерните твърди обективи са по-евтини варио обективите. Обектив 24mm f/2.8 би ви струвал около 800лв., докато 24-70mm f/2.8 ще ви струва около 3200лв. Дори и да закупуте най-основните фокални далечини между 24мм и 70 като 35mm f/1.8, 50mm f/1.8 and 85mm f/1.8, вие бихте платили по-малко. Фотограф с лимитиран бюджет може да доставя невероятно качество без да харчи много.

3.2) Големина и тежест

Изненадващо, но много начинаещи искат чудовищни обективи като 70-200mm f/2.8 със стабилизация. Вярно е, че тези обективи са изключително, екипирани са с невероятно бързи автофокусни мотори и могат да понесат много удари. Все пак, те са много по-забележими поради своята големина и са много тежки, нещо, което се забелязва особено много когато трябва да снимаш 12-часова сватба.

никон 24-70

Ние все повече виждаме колко голям е този проблем всъщност, след като бумът на мирърлес(безогледални) камери тепърва настъпва – изключително много професионалисти се насочват към възможността да носят в пъти по-лека техника. Преди време аз предпочетох да закупя 85mm f/1.4 вместо 70-200 f/2.8 и честно казано никога не съм съжалил за този избор.

3.3) Учебният фактор

Много професионални фотограф вярват, че ползването на твърди обективи е добър начин да се научи компзиция и търсенето на нови и креативни ъгли. Това позволява на фотографа да употреби обектива в най-големия му потенциал. Лично до някъде се съгласявам с това виждане и мога да кажа, че моят 85мм твърд обектив ме е учил в това отношение, но за да бъда честен- ограничението в определени милиметри може да бъде също толкова осакатяващо, колкото би помогнало за развитието на нашата креативност. Вярвам, че всеки „твърд фотограф“ трябва да има поне един зуум обектив и обратното.

3.4) Естетика

Повечето „бързи“ зуум обективи като 14-24mm, 24-70mm и 70-200mm, имат фиксирана минимална бленда от f/2.8. От друга страна бързите твърди обективи могат да слязат чак до бленда от f/1.2 . Именно заради тази разлика те не предоставят само по-добра способност за събиране на светлина, но също така и доста по-голяма дълбочина на рязкост и крайния резултат са прекрасни снимки с невероятен бекграунд, който е размазан(това се нарича „боке“).

сватбена фотография боке

Много начинаещи фотографи често се питат защо не могат да постигнат ефекта на боке, ползвайки китови обективи. Това се дължи на голяма максималко отворена бленда и лошото качество на оптиката, често е почти невъзможно да се постигне остър обект и размазан бекграунд с подобен обектив.

3.5) Тъмна среда

Бърз твърд обектив често позволява заснемане на обекти в среда с неблагоприятна светлина или по-скоро неналичието на такава. Поради сходен оптичен дизайн, твърдите обективи могат да позволят на блендата да се отвори от f/2.8 на f/1.2.Тези обективи позволяват на 2 или 3 пъти повече светлина да достигне до мактрицата на апарата. Много от зуум обективите разполагат с оптична стабилизираща система, което помага при лоша светлина, но това не би помогнало при обект, който се движи.

4) Предимствата на зуум(варио) обективите

Ако всичко беше в ползва на твърдите обективи, то тогава фотограф нямаше да купува зуум обективите. Въпреки големината и тежеста си, те са изключително популярни. Има нямаколко области в които дори и най-добрите и скъпи твърди обективи не могат да надминат зуум обективите.

4.1) Разнообразие на едно място

Това е най-очевидната причина, поради която бихте искали да си купите варио обектив. Те са подходящи помощници когато фотографа трябва да уливи разнообразни кадри за кратко време, например когато се снима събитие- можете да преминете от много широка фокална дистанция до теле-фото без дори да мърдате физически.Пейзажните и уайлдлайф фотографите са ограничени до едно място, от което не могат да мърдат и съответно зуум функцията е изключително належаща в тези сфери.

4.2) Оптична стабилизация

Модерните зуум обективи предлагат няколко вариянта на оптичните стабилизации, като повечето големи макри си имат своя запазена оптично-стабилизираща система. Дори и да имате обектив с минимална бленда f/4 вие пак може да уловите невероятно остри кадри на неподвижни обекти. Благодарение на оптичната стабилизация вашият обектив позволява на вътрешните оптични елементи да мърдат и да се изкривяват според това колко се поклаща вашият апарат, а това позволява позлването на по-ниска скорост при снимане,

Оптичната стабилизация не е ограничена само до варио обективите. Някои от по-новите твърди обективи също парадират с употребата й, като например Canon 35mm f/2 IS. Най-накрая трябва да имате впредвид, че оптичната стабилизация не е ограничена и до обективи, но също така често се вгражда в самия ДСЛР апарат. Сони и Пентакс например, разполагат с оптична стабилизация на матрицата на апарата, която е съвместима с почти всички обективи.

5) Заключение

Начинаещият фотограф често е изправен през избора какъв обектив да купи- твърд или зуум. Както виждате от тази статия, и двата вида имат своите предимства и недостатъци, именно за това, отмена време за един докато един фотограф открие своя стил, а откривайки своя стил, избора на обектив става лесен. Докато се учите как да използвате техниката си с времето и затвърждавате стила си, след време просто няма толкова голямо значение кой от двата варианта ще изберете, стига да не спира вашата креативност и въображение.

Leave a comment