Фотография за начинаещи: От къде да започнем ?

Фотография за начинаещи и откъде да започнем

Всяка седмица получавам едни и същи стандартни запитвания в профила ми в инстаграм, като най-популярното е „искам да се занимавам с фотография, от къде да започна ?“. Аз самият съм писал професионален сватбен фотограф за това и отговор не получих. Честно казано…останах малко засегнат, защото въпросния фотограф беше познат на познат и сме се виждали, но сега, когато съм на неговото дередже разбирам защо не би ми отговорил. Не…не е заради това, че иска да си запази бизнеса и никой да не му взема клиентите, както биха си помислили някой хора. Човекът не ми е отговорил, защото получава всяка седмица едно и също запитване, както аз сега, и е много зает, за да отговаря на всички подобни съобщения. С две думи времето е ценно, а когато знаеш, че на повечето хора просто им е скимнало да се захванат с фотография, но в същото време не чак толкова сериозно, което означава, че ще се откажат много бързо…то няма смисъл от отговор. Има естествено и изключения за това. Например преди няколко месеца по имейла ми писа едно 12-годишно момиче, което просто искаше ресурси за това от къде да започне. Няма как да откажеш! Пък и в крайна сметка един 20-годишен младеж знае много добре къде да намери информацията в море от интернет, докато едно 12-годишно момиче най-вероятно не знае друг начин, освен да попита.

Полина Христова, 2016г. в дебрите на Витоша
Полина Христова, 2016г. в дебрите на Витоша

И така, пиша тази статия, защото мисля да я препращам на всички, които ме питат от къде аджаба да започна с тази фотография. Ако ти не си склонен да прочетеш цялата статия, то ти не си готов наистина да се захванеш с фотография, защото първото нещо, което трябва да споменем е, че изкуството е жертва!

1. Изкуството е жертва

Когато човек иска да работи в болница той не отива в болницата със скъпия скалпел, който е купил преди време и да каже „Имам скъп скалпел, искам да работя“. Нее….Той отива в училище, където учи много време, изкарва много изпити, чете много, мъчи се, гърчи се и евентуално ако е добър може да му се получат нещата. Същото е и във фотографията, ако не жертваш време и усилия, то няма да разбереш дали всъщност си добър или не. Което ни навежда до следващата ни точка…

2. Трябва да научиш основните неща за фотографията

Креативна фотосесия в 01:30 през нощта на бул.Витоша, Фотозаснемане София , Асистент: Тереза Николаева
Креативна фотосесия в 01:30 през нощта на бул.Витоша, Фотозаснемане София , Асистент: Тереза Николаева

Да научиш основните неща не е толкова лесно. Повечето курсове за фотография започват с „историята на фотографията“, което по мое мнение е само за запълване на часове, защото на никой, който иска да се занимава с фотография не би му потрябвало да знае какво е имало в историята – трябва му да знае какво се случва сега. От мен запомнете, цялата история на фотографията се съдържа в две имена – Ансел Адамс и Анри Картие-Бресон, другото просто не е толкова важно.

Може да изкарате курс за фотография, който в никакъв случай няма да ви направи професионалист и в никакъв случай няма да покрие всичко. Това, което съветвам е в случай, че знаете английски, то може да прегледате фотографския канал на магазин Адорама в ютуб. От там ще научите всичко, което ви е необходимо за основите на фотографията в кратки видеа + нагледно показване на нещата. Ако не знаете английски, то може да си закупите някоя книга за фотографията.

Основите на фотографията включват:

  • Светлина(естествена и изкуствена)
  • Правила за композиция
  • Цвят
  • Позиране на хора
  • Фотографска техника

3. Не купувайте техника, започнете с това, което имате

Да започнеш във фотографията не означава, че трябва да инвестираш 2000лв. за техника..особено в началото. Използвай своята креативност и направи поне 10 добри кадъра, преди да купуваш каквато и да е било техника.

Основите на фотографията

Снимката е направена с Nikon D90, приятелска помощ и една туба със спирт 🙂

Много фотографи казват, че техниката не е толкова важна, но аз бих казал обратното. Когато след известно време събрах пари и си купих легендарния Никон D90 с обектив 18-105. Първия път, когато бях фотограф за абитуриентски бал в София ползвах именно него в комбинация с 35mm f/1.8 и се справи страхотно! Невероятен апарат, но с времето и надскачането на уменията ми D90 не беше достатъчно добър, особено по тъмно. Впоследствие си купих D750, който е още по-легендарен в линията на Никон и няколко добри обектива и това не лимитира моята креативност, но я подхрани. Нещо повече, често, когато са ме наемали за семейна фотосесия се е случвало да направя снимки с D750, които няма как да бъдат осъществени с такова качество от D90. Това, което забелязвам обаче е, че има една здравословна граница при покупката на техника, защото съм носил и куп техника на сватбени тържества и това само ми е пречило. С две думи – започни с малко и надгради с времето, но в никакъв случай не мисли, че многото техника ще те облагодетелства – добрата техника ще те облагодетелства!

4. Научи софтуеър

Пейзажна фотография над една област в близост до гр.Вършец, май 2017г.
Пейзажна фотография над една област в близост до гр.Вършец, май 2017г.

Добрият фотограф разбира от мнооооооооооооого неща! Едно от тях в днешно време трябва да е доброто познание на програми за обработка. Естествено, това трябва да са Фотошоп и Лайтруум.
По една или друга причина ми се наложи да правя доста неща във фотошоп, които не са свързани с фотографията, но по това време осъзнах колко обемна е програмата и колко много неща могат да се направят с нея. Освен цветовете и премахване на пъпки и белези с нея могат да се направят хиляди неща, които да подпомогнат фотографията ви. Например през изминалата 2019г. докато снимах една двойка и пред мен се разкри една сцена, която исках да заснема. Сцената изискваше да снимам доста широко и да обхвана много елементи, но в същото време светлината на двойката не беше достатъчно добра. Ето защо вкарах един софтбокс със светкавица(за което също трябва да учите!), които бяха държани от един от гостите на сватбата. Понеже снимах широко и трябваше и човека със софтбокса да бъде включен в сцената. Още тогава знаех, че ще трябва да изрязвам човека от снимката – снимката нямаше как да се получи по друг начин. Когато се прибрах прекарах около 3 часа в обработка на този един кадър с реконструиране, но в крайна сметка се получи 🙂

От друга страна в момента основната програма с която обработвам е Лайтруум, защото снимам повече събития, а това означава много кадри. Няма как тези кадри да ги прекарам по отделно във фотошоп, но ги обработвам масово в лайтруум, който е приспособен именно за това и вече ако има нещо по специфично, като махане на белези, хора, коригиране на небе или нещо много специфично, то използвам фотошоп.

Идеята обаче е, че освен основните неща във фотографията, трябва да бъдат научени и методи на обработка. Ансел Адамс е трябвало да обработва всяка своя снимка в тъмната стайчка. Наложило се е да учи химия за да могат кадрите му да бъдат такива, каквито са.

Мога да препоръчам да изкарате курс по фотошоп, но като за начало ако знаете английски отново може да прегледате един любим мой канал в ютуб на име PHLEARN.

5. Най-вече…забавлявай се и експериментирай!

Снимката е реализирана в една блатна част на река Искър, докато правихме снимка, която спечели конкурс
Снимката е реализирана в една блатна част на река Искър, докато правихме снимка, която спечели конкурс

Не мога да подчертая по-дебело от това колко е важно да се експериментира и да се забавлявате. Мисли за идеи и намери начин да ги осъществиш! Аз имам един личен фотографски проект от 2015, който има за цел да направи само 6 кадъра и все още го правя – имам идеите и използвам този проект за да мисля и да развивам креатиността си..също така е супер забавно да се събереш с приятели за една прекрасна идея 🙂

Експериментирай с това, което си научил, защото дори и да изгледаш всичките видеа на света и да си посетиш всичките курсове в града ти, то ако не си ги експериментирал ще ги забравиш бързо. Най-лесно се учи когато с всичко, което научиш експериментираш. Когато гледаш фотошоп туториъли и си казвах „а, това го разбрах“ и после не го практикувах…просто го забравях, не ми влизаше в главата. И когато се опитам след време да направя същото просто не мога. От скоро преподавам и фотошоп за начинаещи и основното нещо, което карам курсистите си е да практикуват нещата, иначе просто няма смисъл.

Практика.

Практика.

Практика.

В заключение бих искал да спомена няколко съвета:

  1. Ако имате възможност да работите с професионален фотограф, то го направете. По този начин ще практикувате и ще имате възможността да чуете мнението и критиката му. Вслушайте се за насоки.
  2. Не очаквайте, че веднага ще завалят клиенти и ще почнете да печелите пари. Още нещо..това, че сте си купили техника не означава, че ще имате клиенти. Да имаш клиенти във фотографията е дискусия за друго време 🙂
  3. Не се поемайте ангажимент за сватбена фотография …. дори и за близки, поне в началото. Да бъдеш фотограф за сватба означава да запаметиш най-големия момент в живота на двама човека, а с това не бива да се експериментира! Фотографът гради своето име с годините, а ако в началото сте имали фал-старт това ще се носи след години.
  4. Не се отказвайте бързо. Дайте си шанс, за да видите дали всъщност сте добри(защото трябва и талант) и се вслушайте в близките ви хора.
Сребрина сред тъмния център на гр.София
Сребрина сред тъмния център на гр.София

Ако желаете да научите още ценни съвети за фотографията като цяло, то може да разгледате останалата част от моя фотографски блог, където ще намерите полезни статии за сватбена фотография, портретна фотография, пейзажна фотография, обработка, планиране и д.р.

Leave a comment